Steierskolenes lærerstevne 25.- 2.7 oktober

Nysgjerrighetens røtter, foredrag av Markus Lindholm torsdag 25.oktober kl. 18. Klækken hotell. I forbindelse med steinerskolens lærerstevne inviterer vi til foredrag med Markus Lindholm på Klækken hotell torsdag den 25. oktober kl 18:00. Foredraget er gratis og åpent for alle. Foredraget vil være aktuelt for alle som har interesse for skole og oppvekst, foreldre, lærere og andre interesserte både i og utenfor steinerskolen. Undring og nysgjerrighet er grunnleggende for økt kunnskap og innsikt, både for den enkelte og for samfunnet. Likevel vet vi svært lite om hvordan undring og nysgjerrighet kan fremmes eller hemmes gjennom skole og utdanning. Mange tror at ny kunnskap og mer informasjon i seg selv er nok til å bli nysgjerrig, men lite tyder på at det stemmer. Tvert om brer det seg en tiltagende kunnskapstretthet både i skoler og høyskoler. Foredraget identifiserer hindringer og muligheter som kan bidra til å fremme læringslyst og glede ved ny kunnskap, og foreslår hvordan en nysgjerrighetens pedagogikk kan fremmes i henholdsvis barnehage, barneskole og i videregående skole. Markus Lindholm er førsteamanuensis ved Steinerhøyskolen, forfatter og forsker. Han er utdannet biolog (ph.d), studerte biologi og geofag på Universitetet i München. Forskningsleder for ferskvannsøkologi ved Norsk institutt for vannforsking (NIVA), fokus på akvatisk biodiversitet. Markus fikk i 2013 Bokhandelens fagbokpris for boka «Evolusjon: Naturens kulturhistorie»

Steierskolenes lærerstevne 25.- 2.7 oktober

Nysgjerrighetens røtter, foredrag av Markus Lindholm torsdag 25.oktober kl. 18. Klækken hotell. I forbindelse med steinerskolens lærerstevne inviterer vi til foredrag med Markus Lindholm på Klækken hotell torsdag den 25. oktober kl 18:00. Foredraget er gratis og åpent for alle. Foredraget vil være aktuelt for alle som har interesse for skole og oppvekst, foreldre, lærere og andre interesserte både i og utenfor steinerskolen. Undring og nysgjerrighet er grunnleggende for økt kunnskap og innsikt, både for den enkelte og for samfunnet. Likevel vet vi svært lite om hvordan undring og nysgjerrighet kan fremmes eller hemmes gjennom skole og utdanning. Mange tror at ny kunnskap og mer informasjon i seg selv er nok til å bli nysgjerrig, men lite tyder på at det stemmer. Tvert om brer det seg en tiltagende kunnskapstretthet både i skoler og høyskoler. Foredraget identifiserer hindringer og muligheter som kan bidra til å fremme læringslyst og glede ved ny kunnskap, og foreslår hvordan en nysgjerrighetens pedagogikk kan fremmes i henholdsvis barnehage, barneskole og i videregående skole. Markus Lindholm er førsteamanuensis ved Steinerhøyskolen, forfatter og forsker. Han er utdannet biolog (ph.d), studerte biologi og geofag på Universitetet i München. Forskningsleder for ferskvannsøkologi ved Norsk institutt for vannforsking (NIVA), fokus på akvatisk biodiversitet. Markus fikk i 2013 Bokhandelens fagbokpris for boka «Evolusjon: Naturens kulturhistorie»

I utdanningene på Steinerhøyskolen danner steinerpedagogiske ideer, metoder og praksistradisjoner kjernen i utdanningen, sammen med kunnskap fra andre teoretiske, vitenskapelige og erfaringsbaserte kunnskapskilder.

Målet i pedagogikken er at barn og unges individualitet skal styrkes og sosialiseres på en slik måte at de i voksen alder kan forholde seg til verden ut fra egen trygghet, selvstendig dømmekraft, levende kunnskaper og personlig initiativ.

Kjennskap til barns behov og utviklingstrekk gjennom førskolealder, skolealder og ungdomstid er utgangspunkt for en helhetlig pedagogikk som ønsker å ivareta både de legemlige, sjelelige og åndelige sider ved mennesket.

Likeverdig med respekten for enkeltindividet er steinerpedagogikkens idé om at alle aktiviteter knyttet til skolen skal være innrettet mot de samfunn og det mangfold av kulturer som elevene er deltagere i. Både en sosialisering og en tilegnelse av kunnskaper og ferdigheter som fordres i samfunnet, er nødvendige elementer i en oppdragelse til frihet. For det er nettopp i fellesskapet og i den aktuelle kulturelle og samfunnsmessige situasjon at hvert enkelt menneske kan finne sitt virkefelt og sine muligheter til et liv i pakt med egne evner, holdninger og overbevisninger.

Hentet fra http://www.rshoyskolen.no/ Gå til samme side for mer informasjon.

Sidene er utviklet av Digi Publishing AS

Personvern