Hva gjør vi for miljøet på vår skole

Steinerskolen har alltid vært opptatt av å være miljøbevisste i forhold til å ta vare på naturen og miljøet.
Dette er noen av de tingene vi gjør på vår skole, – ut over de tingene som er implementert i lærerplanen:

Søppelsortering.
Som resten av Ringerike og Jevnaker kommune sorterer også vi søppel i forhold til Forurensningsloven og Renovasjonforskriftenes bestemmelser.
Vi samarbeider med HRA, og alle 4. klasser får kurs og omvisning på HRAs anlegg.
Elevrådet arrangerer hvert år en søppelsorteringskonkurranse hvor alle klasser og lærerværelset er med. Kontrollen foretas av elevrådet og beste innsats premieres.

Kjøkkenhager og økologisk skolekjøkken.
I alle år har vi hatt kjøkkenhage i forbindelse med skolekjøkken. Her dyrkes alle slags grønnsaker, urter og blomster som elevene får glede av å spise selv.
I perioden med skolekjøkken tilstreber vi 100% økologisk mat, og det samme gjelder for vår varm-lunsj som vi nå har fem dager i uken.
Med skolehagen og  matlaging får barna med seg hele prosessen fra «jord til bord». Hagen brukes flittig i undervisningen gjennom alle klassetrinn. Gjødsel henter elevene hos vår nabo Solborg, som driver økologisk landbruk, samt at vi lager vår egen bokashi-kompost med matavfallet fra alle klasserom.

Eget renseanlegg
Vi er så heldige at vi er tilknyttet Solborgs eget kloakk og renseanlegg. Dette er et 100% naturlig anlegg hvor alt vann og kloakk resirkuleres.
Skolen bruker derfor kun nedbrytbare artikler til gulvvask, oppvask, håndvask osv.
Mer om Solborg kan du lese her.

Økologiske vaskemidler.
Alle vaskemidler vi bruker på skolen kommer enten fra Sonett eller Ecover. De er 100 % nedbrytbare.