Informasjon om utdeling av jodtabletter ved en atomhendelse

Kriseutvalget for atomberedskap anbefaler at alle kommuner har jodtabletter tilgjengelige for sine innbyggere i den mest sårbare målgruppen (barn, unge under 18 år, gravide og ammende). Det innebærer at tablettene bør gjøres tilgjengelig der barn og unge oppholder seg, også på dagtid som f.eks. i skoler og barnehager. Ved en atomhendelse kan det bli aktuelt å dele ut jodtabletter til elevene, etter anbefaling fra Kriseutvalget for atomberedskap.

Se: https://www.dsa.no/temaartikler/94257/distribusjon-av-jodtabletter-til-kommunene

Ved betennelse i skjoldbruskkjertelen eller forstyrrelser i skjoldbruskkjertelfunksjonen
dermatitis herpetiformis (Duhrings sykdom) eller kjent allergi mot jod eller innholdsstoffene i
jodtablettene, skal barnet ikke ha jod tabletter. Lege bør rådspørres før bruk av jod tabletter hvis
det er mistanke om overfølsomhetsreaksjoner for jod. Personer som har operert bort
skjoldbruskkjertelen trenger ikke ta jodtabletter.

For barn og elever under 16 år, må foresatte bekrefte at personalet ved skolen kan dele ut
jod tabletter dersom det oppstår en hendelse hvor man kan bli utsatt for radioaktivt nedfall.
Samtykket gjelder fram til barnet/eleven fyller 16 år. Det er foresattes å opplyse
om det tilstøter sykdommer slik at barnet/eleven likevel ikke kan få jodtabletter.

Samtykke signeres i Vigilo.