Kontrakt for bruk av IKT-utstyr

• Jeg vil bruke skolens IKT-utstyr på en positiv måte i skolearbeidet for å lære mest mulig.
  • Jeg vil følge skolens ordensregler også når jeg bruker IKT-utstyret.
  • Jeg vil bruke utstyret med forsiktighet, og bare slik det er lov til i henhold til reglene.
  • Når jeg bruker internett, vil jeg oppføre meg som en god representant for skolen.
  • Jeg skal holde passordet mitt for meg selv og ikke bruke andres passord.
  • Jeg sier fra til lærer om uregelmessigheter.
  • Jeg skal jobbe med den oppgaven jeg har fått og gjøre avtale med lærer før jeg begynner med noe nytt.
  • Mat og drikke skal ikke medbringes til en IKT-arbeidsplass.

Konsekvenser ved kontraktbrudd ved bruk av IKT-utstyr

• Brudd på reglene kan medføre at eleven mister retten til å bruke utstyret for en periode. Lengden på utestengelsen avgjøres av skolens ledelse.
  • Ødeleggelse av utstyr kan i alvorlige tilfeller føre til anmeldelser og /eller erstatninger i samråd med foreldre/foresatte.

Den enkeltes ansvar

• Den enkelte er selv ansvarlig for hva som ligger lagret på eget område, og at mengden stoff holdes på et rimelig nivå.
  • Elever som laster ned og/eller lagrer datamengder (musikk/bilder) ut over tildelt ramme, må være forberedt på at stoff kan bli slettet.
  • Skolen har rett til å kontrollere at ulovlig materiale ikke er lastet ned og lagret på elevers område.
  • Elever som har rett til å ha med PC hjem, er ansvarlig for at den blir tatt med igjen til skolen neste undervisningsdag.

Kontrakten signeres av elevene på papir og kontrakten returneres til kontaktlærer.

Elev:

Jeg har fått gjennomgått kontrakten, har lest den og forstått den.

Jeg er klar over at brudd på denne kontrakten kan føre til at jeg ikke får bruke IKT-utstyret for en periode.

Dato: ____________     Underskrift: _________________________________     Klasse: ____________

Foresatte signerer i Vigilo og gir sitt samtykke til at elevene på disse betingelsene får bruke skolens IKT-utstyr og får tilgang til internett.

Regler for bruk av IKT utstyr ved Ringerike Steinerskole

• Hver elev får utdelt en strømadapter som de har ansvar for å ta vare på gjennom skoletiden. Strømadapteren skal oppbevares i pulten når den ikke er i bruk.

• Ingen skal søke etter, skrive ut eller sette bokmerke på sider med innhold som ikke er relatert til undervisningen.

• Ingen må sende anonym e-post, og man skal ikke skjelle ut eller fornærme mottakere via e-post, facebook eller i diskusjonsgrupper.

• Ingen må benytte skolens IKT-utstyr for bestilling av varer og tjenester.

• Det er ikke lov til å laste ned programvare fra internett til skolens datamaskiner.

• Ikke lag oversettelser av tekster med copyright uten å innhente tillatelse fra forfatter på forhånd. Bilder, tekster, lyd, videoklipp eller dataprogrammer på nettet er åndsverk, og disse kan være belagt med kopirestriksjoner.

• Det er ikke lov til å prøve seg på hacking eller å spre datavirus.

• Det er ikke lov til å slette programvare, endre på oppsett eller legge ny bakgrunn på skrivebord på skolens datamaskiner.

• Det er ikke lov til å bytte om eller koble fra ledninger som hører til datautstyret.

• Eventuelle feil eller mangler skal meldes til klasselærer som tar videre kontakt med IKT-ansvarlig.

Nettvett

Når du er på nettet, må du huske på følgende:

• Vær ærlig og høflig.

• Du er ansvarlig for hva du skriver, og derfor bør du tenke deg godt om.

• Husk at du setter spor etter deg og har et meget stort publikum. Andre personer kan reagere dersom du kommer med upassende eller nedsettende kommentarer.

• Vis respekt for andre mennesker, deres livssyn, nasjon, rase og kjønn.

• Vis respekt for lovene i Norge og andre land du kontakter.

• Meld fra hvis du oppdager ulovlig materiale, hacking, brudd på copyright eller andre forhold.