Inntaksreglement

INNTAKSREGLEMENT for Ringerike Steinerskole skoleåret 23/24

Ringerike Steinerskole er godkjent av Utdanningsdirektoratet som et faglig/pedagogisk alternativ til den offentlige skolen. Skolen har hele landet som inntaksområde og er åpen for alle som fyller vilkårene for inntak i offentlige skoler, jf. friskoleloven § 3-1.

1. Skolen har inntak av nye elever en gang i året med søknadsfrist 1. februar for inntak påfølgende skoleår.  Dersom det etter hovedinntaket er ledige plasser, vil det foretas et supplerende inntak med søknadsfrist den 1. juni. Søknader innkommet etter 1. mai vil ikke bli vurdert. For 1.kl. er søknadsfristen 1. mai, før felles innskriving i midten av mai. Dersom det fortsatt er ledige plasser i 1. klasse, behandles søknadene fortløpende frem til 1. juni.  Ved inntak til 9. og 10. klasse, tas kun inn elever som har gått på andre Steinerskoler.
  2. Søknad til Ringerike Steinerskole skal være skriftlig og fastlagt søknadsskjema skal benyttes. Søkere som blir tilbudt plass, må skriftlig akseptere plassen innen 7 dager etter at plassen er innvilget. Aksepten må signeres av begge foresatte dersom begge har foreldreansvar.
  3. Alle søknader behandles av daglig leder og skolens forvalting. Når skolen mottar søknaden, blir den registrert og behandlet omgående.
  4. Kapasitet skoleåret 23/24

Trinn       Antall

1.               10
2.                9
3./4.          12
5./6.          15
7.               17
8.              14

Totalt      89

1. Prioritering ved oversøkning
    1. Barn av foresatte som er ansatt ved skolen
    2. Barn med søsken på skolen
    3. Barn fra andre steinerskoler og steinerbarnehager.
    4. Barn fra medarbeidere i Solborg Camphill.
    5. Barn av medarbeidere i Almgrenda Steinerbarnehage

Dersom det er flere søkere innenfor det samme prioriteringskriteriet, vil inntak bli avgjort ved loddtrekning. Ved oversøking skal det hvert år settes opp en venteliste som skal benyttes dersom det skulle bli ledige skoleplasser etter hovedinntaket. Søkere som har fått avslag i hovedinntaket kan velge å stå på denne ventelisten. Det vil foretas et supplerende inntak 1.juni. Alle søknader mottatt mellom 1. februar og 1. juni vil bli behandlet på lik linje med søkerne som står på venteliste og i henhold til prioritering ved oversøking. Skolen forplikter seg til å informere foresatte om skolens reglement og rutiner som gjelder, samt om informasjonsmøter og annen relevant informasjon som er av betydning for foresatte. Informasjonsmøte er obligatorisk for nye 1.klasseforeldre og åpent for barnehage og småskoleforeldre/andre interesserte. Ved inntak må foresatte gjøres kjent med bestemmelser om betaling av skolepenger og elevkontrakten. Endringer av inntaksreglementet gjøres av skolestyret innenfor rammen av gjeldende regler i friskoleloven og forvaltningsloven.

1. Endring av inntaksreglement

Dette inntaksreglement kan til enhver tid endres av skolestyret innenfor rammen av gjeldende regler i friskoleloven, forvaltningsloven og skolens vedtekter.

Ringerike Steinerskole

Inntaksreglement