1. Hjemmel
Med hjemmel i opplæringsloven § 10-7, har skolens styre 10.06.24 fastsatt forskrift om skolereglement for Ringerike Steinerskole.
2. Målet med skolereglene
Skolereglene skal gjøre skolen til et godt sted å være og bidra til at du og medelevene dine trives og lærer på skolen. Reglene skal også bidra til å skape et godt fellesskap på skolen, som fremmer trivsel, samarbeid og respekt for hverandre.
Reglene inneholder bestemmelser om organisering av skoledemokratiet og hvilke rettigheter og plikter elevene har, blant annet når det gjelder orden og oppførsel.
Skolereglene bestemmer hvordan skolen kan reagere dersom elevene bryter reglene.
3. Hvem gjelder reglene for
Reglene gjelder deg som er elev på Ringerike Steinerskole.
4. Hvor og når gjelder reglene
Reglene gjelder på skolen, på ulike arrangementer og turer med skolen, på skoleveien og i skoleskyssen. Reglene gjelder også i det digitale rommet.
5. Dine rettigheter på skolen
5.1 Å ha det trygt og godt på skolen.
5.2 Å bli møtt med tillit og respekt.
5.3 Å få si din mening og å bli lyttet til.
5.4 Å få delta i skoledemokratiet og å få være med å påvirke skolehverdagen din.
5.5 Å få god og tilpasset opplæring.
5.6 Å få hjelp om du strever med å komme på skolen, delta aktivt i opplæringen eller følge reglene på skolen.
6. Dine plikter på skolen
På skolen skal du delta aktivt i opplæringen og gjøre ditt beste.
Du skal:
6.1 Møte medelever, lærere og andre med vennlighet og respekt.
6.2 Være oppmerksom i timene, gjennomføre og levere arbeid i rett tid.
6.3 Ikke forstyrre undervisningen og møte til undervisningen i rett tid.
6.4 Ha med deg utstyr du trenger og ha skolesakene i orden.
7. Dette er god oppførsel
7.1 Å være høflig, hjelpsom og vennlig og vise respekt for medelever og voksne på skolen.
7.2 Bidra til arbeidsro i undervisningstiden.
7.3 Rette deg etter beskjeder fra de voksne på skolen.
7.4 Behandle undervisningsmateriell og skolens eiendom på en forsvarlig måte.
7.5 Være ute i friminuttene med mindre spesiell avtale er gjort med lærer.
7.6 Ikke forlate skolens område uten avtale med en voksen på skolen.
7.7 Mobiltelefoner og andre private kommunikasjonsmedier skal slås av og legges i mobilhotell når du kommer til skolen om morgenen.
7.8 Du bruker ikke mobiltelefon på skolens område før og etter skoletiden, hvis dette ikke er etter avtale med skolen.
7.9 Ikke jukse eller forsøke å jukse. Kommunikasjon eller bruk av hjelpemidler når dette ikke er tillatt, regnes som juks. Det samme gjelder for bruk av kunstig intelligens (KI) og/eller presentasjon av tekster, oppgaveløsninger og liknende som andre har produsert (plagiat).
8. Oppførsel som ikke er akseptert
8.1 Å utsette elever og ansatte for krenkende ord og handlinger, mobbing, diskriminering og rasisme.
8.2 Å ødelegge, ta andres ting eller utøve hærverk på skolen eller andres eiendom.
8.3 Å forstyrre undervisningen.
8.4 Juks og plagiat ved prøver og øvrig skolearbeid.
8.5 Ta med eller innta energidrikk og annen koffeinholdig drikke på skolen. Elevene kan kun ha med godteri, chips og brus på skolen, når dette er avtalt med skolen/lærer ved spesielle anledninger. Det er ikke tillat å tygge tyggegummi i skoletiden.
8.6 Ta med eller bruke nikotinholdige produkter, alkohol eller andre rusmidler.
8.7 Ta med eller bruke gjenstander som kan skade personer eller eiendom.
8.8 Kjøp, salg og bytte er ikke tillatt, med mindre dette er avtalt med eller organisert av skolen.
9. Dette er god orden
9.1 Å møte presis til undervisning og avtaler.
9.2 Ha med nødvendige læremidler og utstyr.
9.3 Gjøre skoleoppgaver så godt du kan og til rett tid.
9.4 Ta medansvar for å holde skolens inne- og uteområde rent og ryddig og holde orden i egne saker.
10. Om du bryter skolereglene
Følgende tiltak kan iverksettes:
10.1 Veiledende samtale med en voksen på skolen, hvor det legges vekt på positiv og ønsket atferd. Skolen skal formidle verdien av en lyttende dialog og at du får støtte til å mestre motstand, øve på sosiale ferdigheter, opptre hensynsfullt og utvikle bevissthet om egne holdninger.
10.2 Dersom du har en oppførsel som bidrar til å gjøre skolemiljøet utrygt for medelevene dine, skal lærer, sosiallærer eller noen i skoleledelsen ha en samtale med deg. Du skal få fortelle hvordan du opplever situasjonen og de voksne skal lytte til deg. Sammen skal dere legge en plan for hvordan du skal kunne følge reglene på skolen. Hvis tiltak må iverksettes skal tiltakene ta utgangspunkt i at de skal være til det beste for deg, medelevene dine og skolemiljøet forøvrig.
10.3 Muntlig eller skriftlig melding til foreldre.
10.4 Pålegg om oppgaver for å rette opp skade som er påført skolens eiendom eller eiendeler (rydde søppel, vaske gulv og lignende).
10.5 Dersom du forstyrrer læringen for de andre elevene, kan læreren endre hvor du sitter i klasserommet, be deg levere inn ting som forstyrrer, eller gi deg andre oppgaver. Dette er eksempler på mindre inngripende tiltak som følger av lærerens rett til å organisere og lede undervisningen. Slike mindre inngripende tiltak kan læreren gjennomføre uten at de står nevnt her i skolereglene.
10.6 Hvis din oppførsel gjør det utrygt for andre elever å være på samme område som deg ute, kan et tiltak være at du får en begrensning i hvilket område du kan være på i friminuttene.
10.7 Dersom du bruker mobiltelefon eller andre private kommunikasjonsmidler i skoletiden, vil lærer inndra det ut dagen. Du får dette tilbake når skoledagen er slutt. Om du har behov for å kontakte foreldre i løpet av skoledagen, skal du benytte kontorets telefon. Reglene for mobiltelefon gjelder også andre digitale verktøy/leker, med mindre bruk er avtalt med ansvarlig lærer.
10.8 De voksne på skolen skal alltid tenke på hvordan de kan handle til det beste for deg. Rettighetene dine, blant annet til å ha det trygt, til å bli hørt og møtt med tillit og respekt gjelder også om du har brutt skolereglene.
10.9 Ved flere eller grove brudd på skolereglene, kan du vises bort fra skolen. Dette kan for eksempel være om oppførselen din går alvorlig ut over tryggheten til medelever eller voksne på skolen, om du bruker vold eller trusler eller i alvorlig grad forstyrrer læringen til dine medelever. Skolen skal alltid vurdere andre tiltak først. Er du elev på barneskolen, kan du maksimalt vises bort for resten av dagen. Er du elev på ungdomsskolen kan du maksimalt vises bort for tre dager. Foreldrene dine skal få melding før du vises bort for resten av dagen eller lenger, slik at de kan hente deg. Bortvising for én dag, eller mer, vil være et enkeltvedtak etter forvaltningsloven. Lovens regler for saksbehandling gjelder.
10.10 Om du tar med eller bruker tobakk, rusmidler eller gjenstander som kan skade personer eller eiendom, vil skolen inndra dette og kontakte dine foreldre.
10.11 Straffbare forhold som alvorlige trusler, voldsepisoder, hærverk eller besittelse og eller bruk av rusmidler, skal som hovedregel tas opp med politiets forebyggende tjeneste. Dette gjelder også elever under den kriminelle lavalder (15) år. Ved en eventuell anmeldelse skal skolen konferere med elevens foreldre. Dersom en elev har begått en straffbar handling mot en ansatt eller en annen elev, skal det i vurderingen også tas hensyn til om fornærmede ønsker å anmelde forholdet.
11. Vurdering av orden og oppførsel
11.1 Vurderingen i orden og i oppførsel skal bidra til at skolemiljøet blir trygt og godt og at du får vite hva som er god orden og oppførsel.
11.2 Din karakter i orden og oppførsel skal vurderes utfra skolereglene og hvilke kriterier som gjelder for god, nokså god og lite god orden og oppførsel.
11.3 I vurderingen skal det tas hensyn til forutsetningene dine. Det skal ikke legges avgjørende vekt på enkelthendelser, med mindre de er svært alvorlige.
12. Skoledemokratiet
Skolen skal hjelpe og veilede elevene i arbeidet med skoledemokratiet, legge til rette for at alle elevene skal kunne ytre seg og oppmuntre dem til å delta i skoledemokratiet. Skolen skal ha et elevråd og et foreldreråd, slik det står i § 10-5 i opplæringsloven. På Ringerike Steinerskole har elevrådet og leder av foreldreforeningen møte- og uttalerett i skolens styre. To medlemmer av foreldreforeningen er representert i skolens styre. Elever skal ikke delta i behandling av saker som er omfattet av lovfestet taushetsplikt.
13. De ulike klassene kan ha egne regler
Klassene kan fastsette egne regler som utdyper, utfyller og konkretiserer skolereglene. Å fastsette slike egne regler, er en viktig oppgave for skoledemokratiet.
14. Når trer reglene i kraft
Disse skolereglene trer i kraft 1. august 2024.
Foreldre og foresatte signerer i Vigilo på at «Skoleregler for Ringerike Steinerskole» er lest.