Veileder for bruk av digitale medier

Veileder i bruk av digitale medier for foreldre ved Ringerike Steinerskole 

Steinerskolens pedagogiske metoder og innhold kjennetegnes av en helhetlig tilnærming på barnets premisser. Bruk av teknologi er svært begrenset, spesielt for de yngste elevene. Med en felles veileder ønsker FAU og skolen å bidra til økt forståelse for betydningen av en balansert og ansvarlig bruk av digitale medier for elever ved skolen. Barnas digitale liv handler ikke bare om det som skjer på fritiden, men påvirker også skolemiljøet. Sammen kan vi forebygge utfordringer knyttet til redusert konsentrasjon både hjemme og på skolen, digital mobbing og utenforskap og konflikter som dras inn i skoletiden.  

 

FAU og skolen oppfordrer alle foreldre ved skolen til å ta i bruk denne veilederen som utgangspunkt for dialog og for å konkretisere ytterligere tiltak. Vi bør begynne å drøfte barnas digitale hverdag i klassene allerede fra første trinn. En tidlig dialog kan forebygge utfordringer som er langt vanskeligere å håndtere senere. Veilederen er basert på nyere forskning og sentrale verdier i steinerskolens pedagogikk. 

 

Generelle råd:  

  1. Oppmuntre til utendørs lek og fysiske aktiviteter.

Prioriter aktiviteter som fremmer fysisk aktivitet, lek eller kunstnerisk utfoldelse fremfor skjermbaserte aktiviteter. Fysisk aktivitet er avgjørende for barns helse og velvære. Å balansere skjermtid med fysisk aktivitet er svært viktig for barnas mentale helse. Slike aktiviteter støtter en helhetlig utvikling og kan også motvirke negative effekter av overdreven skjermbruk. 

 

  1. Frem aktiviteter som krever ansikt-til-ansikt interaksjoner og samarbeid. 

Digitale medier reduserer direkte sosial interaksjon. Dette kan påvirke barns sosiale ferdigheter og utvikling av bl.a. empati. Barna lærer best ansikt til ansikt og blir også kjent med følelsene sine i samhandling med andre. Tilby gjerne barna aktiviteter som gruppespill og/eller ta initiativ til ulike samarbeidsprosjekter i hjemmet.  

 

  1. Vær gode rollemodeller.

Barn imiterer voksnes atferd. Når foreldre og lærere viser ansvarlig og begrenset bruk av teknologi, blir det lettere for barna å adoptere samme vaner. 

 

  1. Opplæring i kritisk tenkning og mediekompetanse.

Barn må lære å navigere i digitale medier med et kritisk blikk, forstå hvordan informasjon presenteres, og utvikle ferdigheter for å skille mellom pålitelig og upålitelig informasjon. Sørg for å holde deg selv oppdatert på dette, slik at du er en kompetent voksen som kan være i forkant av de utfordringer barna møter. 

 

  1. Innfør digital teknologi gradvis og aldersbestemt.

Yngre elever (før 7. klasse) bør ha minimalt med skjermtid, mens eldre elever kan begynne å bruke teknologi på en mer strukturert måte.  

 

  1. Bruk teknologi primært som et pedagogisk verktøy, ikke som underholdning.

Digitale medier bør brukes for å støtte læring og utvikling, som programmering, forskningsprosjekter og kreativ digital produksjon. 

 

Mobilbruk 

Ringerike Steinerskole er en mobilfri skole. Det betyr at mobiltelefoner skal ligge hjemme eller avslått i mobilhotell på skolen gjennom skoledagen. FAU og skolen oppfordrer foreldre til å vente så lenge som mulig med å gi barnet egen smarttelefon. Det finnes alternativer til smarttelefon og mange velger å la barna starte med en telefon man kun kan ringe med. Vær klar over at barns mobilbruk også kan skape et kjøpepress for andre familier og bidra til utenforskap.  

 

1.Unngå store meldingsgrupper for elever på klassenivå der ikke alle er med.    Meldingsgrupper kan være hensiktsmessige tidligst på mellomtrinnet dersom: 

    • de er knyttet til et spesifikt formål/aktivitet (fotball/håndball osv.)  
    • alle blir inkludert via app som kan brukes uavhengig av merke på mobil (f.eks. Spond)  
    • det er tett oppfølging fra foreldre 

2. Sosiale fellesarrangementer på fritiden er mobilfrie (bursdager, skoleavslutninger, elevkvelder osv.). 

3. Foreldre oppfordres til å sørge for at barna ikke sender meldinger, ringer eller kontakter hverandre etter en avtalt kveldstid. Konkrete avtaler bør utformes i klassen eller på trinnet. 

4. Digitale avtrykk på internett er en realitet, og det er viktig å snakke med barna om regler og konsekvenser ved fotografering og deling av bilder av seg selv og andre, både med og uten tillatelse. Vær oppmerksom på at bildedeling av gode opplevelser i grupper kan forsterke utenforskap. 

5. Hjelp barna med å si ifra dersom de opplever nettmobbing. Alle bør snakke og oppføre seg slik som de ville gjort ansikt til ansikt, da det er lettere å tillate seg et tøffere og mindre hensynsfullt språk på nett. 

 

Sosiale Medier, Kommunikasjon, Nettverk 

Om dere velger å la barna få tilgang til sosiale medier som for eksempel TikTok eller Snapchat, er aldersgrensen satt til 13 år. FAU og skolen anbefaler at barna ikke får tilgang til slike sosiale medier. Konflikter, mobbing og utestengelse som oppstår i sosiale medier på fritiden påvirker skolemiljøet og skaper utfordringer for både medelever og lærere. FAU og skolen fraråder å gi barna tilgang til sosiale medier som tilbyr anonymitet. 

 

Gaming 

Gaming er en sosial arena der mange barn tilbringer mye tid, oftest uten involvering fra voksne. For å kunne samtale og veilede barna er det viktig å sette seg inn i hva barna deltar i og gå dem i møte. Spill bygger gjerne på konkurranse og samarbeid, men de kan også skape konflikter og ekskludering. Å bli holdt utenfor i spill, for eksempel i Fortnite eller Minecraft, er like vondt som å bli utestengt i skolegården. 

 

Videospill, Joystick, Spill 

Vurder aktivt aldersgrenser og innhold. Diskuter med foreldrene i klassen før du tar valget. «Alle andre» har ikke det spillet. Spill som er gratis, for eksempel Fortnite og Roblox, gir barn muligheten til å kjøpe virtuelle varer (Skins, gjenstander, våpen, etc.). Barn kan dermed kjøpe seg tilhørighet og status, noe som kan skape et uheldig kjøpepress. Lag gjerne avtaler i klasse/trinn om hvilke spill barna har tilgang til. FAU og skolen anbefaler å respektere aldersgrenser på spill ved besøk av andre barn i hjemmet. 

 

Ressurser 

  • «Skjerm barna – hvordan teknologien tok over barndommen: og hva vi kan gjøre for å ta leken og livet tilbake» av Maja Lunde.  
  • «The Anxious Generation» av Jonathan Haidt 

https://books.google.no/books?hl=no&lr=&id=uCvAEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PT7&dq=jonathan+haidt+social+media+children&ots=SV74z5odrQ&sig=dmyUYAbfJVYHDU_yycUmx-5KC3Q&redir_esc=y#v=onepage&q=jonathan%20haidt%20social%20media%20children&f=false  

  • «Med nye øyne». Artikkel av Julie Dahle og Markus Lindholm.  

https://assets-global.website-files.com/5fa1d95fd94a27ba3e82c640/6007e5cc7c0cfbdddf016f65_17_no_fb_4_barn_og_blikk-kontakt_122294.pdf  

 

  • Redd barna – Nettvett for barn og unge 
  • Medietilsynet – Barn og medier 
  • Barnevakten.no 
  • Slettmeg.no 
  • Utdanningsdirektoratet – Du bestemmer 
  • Gaming – NRK skole (utviklet av Blåkors) 
  • Tips til foreldreinnstillinger for nettbrett og mobiltelefon